Skip to content

22 Comments

  1. Konen
    onsdag 2. maj, 2012 @ 16:14

    RUC'er kan lide alle. Og vil gerne sidde i rundkreds og lave gruppearbejde. Er det ikke sådan det er?

    Reply

  2. Fru Buur Bækgaard
    onsdag 2. maj, 2012 @ 16:34

    RUC'erne har selvværd nok til ikke at behøve at disse de andre?Eller erhvervsuddannelserne måske?Jeg ved det ikke, men efter en årelang foragt for RUC præ min uddannelse, er jeg bagefter rigtig ærgerlig over at jeg ikke gav det en chance. For gruppearbejdet slipper man jo alligevel ikke for – og måske virker det bedre hvis man rent faktisk bruger lidt energi på det i undervisningen. Jeg hører i hvert fald ikke lige så mange RUC'ere klage…

    Reply

  3. Frk. Smed
    onsdag 2. maj, 2012 @ 17:22

    Hva?! Ser i ned på DTU'erne, det kan man da ikke! Hilsen en ingeniør-studerende fra DTU ;)

    Reply

  4. Heidi
    onsdag 2. maj, 2012 @ 17:35

    Hm tror ikke vi RUC'ere ser ned på nogen andre universiteter o. Lign. Til gengæld ser rigtig mange fra Ruc også ned på Ruc hvilket er ret ærgeligt for Ruc kan ret mange seje ting. Og så møder vi rigtig mange fordomme. Hver gang jeg møder nye mennesker som er i gang m bachelor eller kandidat har de en eller anden nedsættende kommentar til ruc hvilket bliver lidt trættende i længden…

    Reply

  5. Anonymous
    onsdag 2. maj, 2012 @ 18:20

    RUC'ere ser ned på KU'ere. Især jurastuderende, da det jo i bund og grund er en håndværker uddannelse. Læs det og husk det så uden ad. Ikke noget med at reflektere over hvorfor en lov r som den er. Det er det eneste tror jeg.

    Reply

  6. Anonymous
    onsdag 2. maj, 2012 @ 22:08

    Har bået gået på Ruc og på Statskundskab på KU. Begge steder var vi selvoptagede nok til ikke rigtigt at bekymre os om andre. Tror ikke engang jeg vidste der var noget der hed DTU eller Farma. Men set retrospektivt vil jeg sige: RUC holder max. Det er helt klart det jeg lærte i gruppearbejderne der, jeg trækker på i dag 10 år senere.

    Reply

  7. Anonymous
    torsdag 3. maj, 2012 @ 08:31

    Som udgangspunkt er RUCere jo alligevel nogle søde hippier, der gerne vil sidde i rundkreds.Men så er de også på nogle punkter ret intolerante. Jeg ville mene at RUCere ser ned på folk fra CBS….Kommer selv fra CBS og har da oplevet hvordan RUCere betragter det som the evil empire…

    Reply

  8. Anonymous
    torsdag 3. maj, 2012 @ 12:56

    Jeg er bare godt og grundigt træt af alt det uddannelses-snobberi! Øv for den lede.Jeg er så træt af, at 'konkurerende' udannelsesinstitutioner skal se ned på andre eller komme med nedsættende kommentarer om, at 'det ikke er den rigtige uddannelse' eller 'du læser et forkert sted'. Hold nu op med den pattebarns-mentalitet. Og det gælder alle! Både DTU'ere, KU'ere, RUC'ere – men også FARMA! .. Nu er mit gode forårshumør ødelagt.

    Reply

  9. Anonymous
    torsdag 3. maj, 2012 @ 12:59

    Der er vel fordomme om alle, her er nogle af de udbredte:CBS: Liberalistiske jakkesæt der tæller hver mønt.Naturvidenskabelige (DTU og FARMA): Nørderne der havde svært ved, at finde venner i gymnasiet.RUC: Hippier med trang til, at sidde i rundkred.Men helt ærligt? Skal vi ikke bare til, at komme videre i livet??

    Reply

  10. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:04

    Jo, det må vist være RUC-stereotypen.

    Reply

  11. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:10

    Selvfølgelig gælder det også FARMA. Jeg gik på DTU før jeg kom her over, så jeg har hørt "vi-er-de-bedste-i-verden"-talerne mere end én gang mere end ét sted.Ofte fylder det mest på de uddannelser, hvor det er svært at komme ind, synes jeg. Så bliver det næsten sådan, at jo højere snit det kræves for at komme ind på en uddannelse, jo mere "rigtig" bliver den.Men jeg forstår ikke helt, hvorfor det går dig sådan på? Det er jo fuldstændigt ligegyldigt.Jeg mener, jeg hører ofte at farmaceuter bare uddanner sig til røvsygt apotekerjob, og at vi kun læser her, fordi vi ikke er gode nok til at komme ind på medicin. Men det er jo ligemeget! Ingen af delene passer, og så er den jo ikke rigtig længere?

    Reply

  12. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:15

    Tror ikke FARMA falder ind under samme kategori som DTU – ikke mindst fordi vi har 70% piger, hvor DTU har 25%… Måske hvis man kommer fra et ikke-naturvidenskabeligt studium, hvor det hele kommer ud på et, men ellers kan det vist ikke rigtigt sammenlignes.Til gengæld hører jeg tit, at farmaceuter er utroligt snobbede, dullede og ikke helt så ambitiøse som andre biokemiske faggrupper.Og ja, man kan blive med. Fordomme er der nok af.Men helt ærligt? Kan vi ikke bare grine lidt af det i stedet for at tage det personligt?

    Reply

  13. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:17

    Helt ærligt, så aner jeg ikke hvad de laver på RUC. Jeg kender kun to, der læser der, og ud over jeg har fået bekræftet at de laver en helvedes masse gruppearbejde, så tror jeg ikke, jeg ved nok til at sige noget om stedet.Overhovedet.Men som naturvidenskabelig studerende har jeg dog fordomme nok til at tænke, at det måske er meget godt, jeg står i laboratoriet her i stedet for i Roskilde.

    Reply

  14. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:20

    Da jeg kom til FARMA frisk fra DTU var jeg målløs over de rygter, der kørte om stedet! Som da vores underviser på sikkerhedskurset sagde, at den DTU-producerede video vi skulle til at se, slet ikke blev vist på DTU, da man fra DTU side ikke ville give det indtryk, at de kunne lave fejl.Latterligt. Jeg så selv samme video, da jeg startede derude. Og sådan blev det ved.Heldigvis fylder den slags ikke så meget i dag, hvor folk har været lidt rundt omkring, og ikke bare stoler blindt på alt hvad de hører om konkurrerende studieretninger ;)

    Reply

  15. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:20

    Det kan jeg faktisk godt forstå. Så holder det lidt op med bare at være sjovt og lidt ligegyldigt.Men hey, så længe en kommende arbejdsgiver ikke tænker det samme, så er det vel dybest set fint nok :)

    Reply

  16. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:25

    Ja, sådan er der mange universitetsuddannelser der er – altså lidt håndværkeragtige. Det kan jeg egentlig meget godt lide. Måske fordi min egen uddannelse også handler om det praktiske arbejde i et laboratorium? Man skal selvfølgelig have forstået teorien, for at kunne sætte forsøget op og for at kunne forstå og forholde sig kritisk til sit data, men der er jo også noget i udførelsen, der kræver træning.Men det kan selvfølgelig godt være, det ikke virker lige så fint :)

    Reply

  17. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:27

    Problemet med gruppearbejde er vel mere, at det tager så lang tid! Især når man ikke gør det så ofte.Det kunne jeg godt forestille mig, man blev meget bedre til, efter en tid på RUC. Altså at være effektiv og få det bedste ud af gruppearbejde, så resultatet netop bliver bedre, end hvis man var alene om arbejdet.

    Reply

  18. Nadia
    torsdag 3. maj, 2012 @ 13:29

    Det var måske også lidt, hvad jeg havde fornemmet. Så mangler vi bare at CBS'erne ser lidt ned på KU, for så er cirklen fuldendt :D

    Reply

  19. mhegelund
    lørdag 5. maj, 2012 @ 15:46

    Imens I har så travlt med at slås internt, kommer AAU og stjæler alle de gode jobs :) (Skal vi ikke sige det?)

    Reply

  20. A.
    søndag 6. maj, 2012 @ 01:09

    Det er desværre en udbredt misforståelse at Jura er udenadslære. Og jura handler jo lige så meget om at lære (dele af) loven, som om at forstå den, og finde ud af hvor den virkelig ikke fungerer. Det meste er metode. Og hvis der ikke var refleksion på studiet, ville det ikke give mening at der er et fag som retsfilosofi :) Men i bund og grund aner de færreste jo hvad der sker på andre studier -således kan jeg også sige at RUC'ere sidder i rundkreds og synger Kumbajah, men det er næppe virkeligheden. Derudover er min erfaring at de fleste DTU'ere også ser ned på de andre DTU-retninger. Såsom Design og Teknologi, der vist populært kaldes "Tegn og Gæt". :p-Hilsen en jurastuderende :)

    Reply

  21. Nadia
    mandag 7. maj, 2012 @ 09:05

    Jeg regnede heller ikke med, Jura var et rent 'håndværksfag'. Det er klart teorien bliver nødt til at følge med, hvis man skal vide, hvordan man skal bruge det.Som sagt kan jeg godt lide den slags uddannelser. Jeg synes der er noget meget rart ved, det bliver så konkret. At det er tydeligt, hvad man kan bruge det til bagefter.Ja, DTU har godt nok meget intern brok. 'Tegn og Gæt' er bare en af de retninger, der bliver gjort grin med. Elektro ligger heller ikke langt oppe på rangstigen, ligesom jeg heller aldrig har hørt så meget pænt om maskiningeniørene. Men du godeste hvor kunne de rose sig selv på min egen retning ;)

    Reply

  22. Nadia
    mandag 7. maj, 2012 @ 09:09

    AAU er vist også med i den pulje ;)I hvert fald har jeg hørt meget kritik af DTU fra den side af.Dejligt med konkurrerende institutioner, der elsker hinanden, ikke? ;)

    Reply

Skriv et svar til Heidi Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *