Ohms lov
Fordi jeg er en uhelbredelig nørd, får I en forklaring på noget af det, jeg syntes var allermest kedeligt i fysiktimerne, dengang jeg var en ignorant folkeskoleelev – nemlig Ohms lov. I ved… Den der med elektricitet og sådan.
Når man skriver formlen op på en lidt pink måde, ser den sådan ud:
Det er selvfølgelig lidt abstrakt for nogen af jer, så derfor har jeg lavet en fin lille analogi:
Forestil jer, at jeg står ved siden af en hjemløs, og lige har fået en solid bunke penge.
Fordi den stakkels, fattige mand ikke har en krone, og gravhunden er rig, kan man sige der er en potentialeforskel – i elektricitetens verden kaldet “spænding”. På grund af den store potentialeforskel, vil der naturligvis løbe en strøm mellem os – en strøm af penge! Gravhunden vil blive ved med at give manden pengesedler, indtil de har lige mange.
…
Jeg sagde: “Gravhunden vil blive ved med at give manden pengesedler, indtil de har lige mange”!
Okay, det var et seriøst dårligt eksempel. Jeg prøver igen.
Forestil jer, at elektricitet i virkeligheden opstår på grund af små mænd, der bærer rundt på ladninger. Små lyn. Mændende er hamrende asociale, og vil helst have så stor fysisk distance til de andre mænd som overhovedet muligt. De kan ikke holde hinanden ud.
Nu spærre vi mændene inde i en lille kasse. Ved siden af står en kasse der næsten er tom. Igen kan vi tale om potentialeforskel, og dermed elektrisk spænding (måles i volt).
Hvis de to kasser blev forbundet med en ledning (ahem, eller en gangbro), ville de straks løbe over i den anden kasse, hvor der er bedre plads. Sådan skabes strøm, der måles som ampere eller coulomb per sekund (/ladning per sekund)
Den sidste del af Ohms lov, er modstand. Jo større den er, jo dårligere passerer ladningerne gennem.
Fra Ohms lov kan vi blandt andet lære, at hvis spændingen er konstant, men modstanden stiger, vil strømmen blive mindre.
Med andre ord kommer der færre mænd over i den tomme kasse, hvis de skal gå armgang i stedet for bare at kunne løbe over en bro.
Selv tak. Jeg er sikker på, at denne forklaring er lige hvad du altid har savnet!
Malou
torsdag 11. april, 2013 @ 19:49
I love when you speak geek :-D
Nadia
torsdag 11. april, 2013 @ 19:54
Du siger bare til, hvis jeg også skal lave et blogindlæg om kapacitans ;)
Stine
søndag 14. april, 2013 @ 19:41
Ja tak!
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:32
Nu blev det her blogindlæg overraskende godt modtaget, så jeg går i gang!
Lea
torsdag 11. april, 2013 @ 19:59
Lige pludselig blev jeg helt med fysik… Jeg er vild med det!
Rikke R
torsdag 11. april, 2013 @ 20:00
Åh hvor er det fantastisk:-)
Signe
torsdag 11. april, 2013 @ 20:03
Jeg forstår det!! Hvorfor fandtes der ikke fysiklærere som dig, da jeg gik i folkeskole?
Topsi
torsdag 11. april, 2013 @ 20:03
Det er faktisk lige netop det jeg manglede. Sidste år. Da jeg rent faktisk havde fysik. Men om ikke andet er det ret rart endelig at fatte det. Stor begejstring herfra.
Camilla
torsdag 11. april, 2013 @ 20:04
Uh! Lav gerne flere af sådan nogle her :-D Jeg gik i 9. klasse sidste år, og havde den værste fysisk lærer, så jeg har aldrig fattet Ohms lov, men det giver da meget mere mening for mig nu :)
LunaBærmonster
torsdag 11. april, 2013 @ 20:18
Hvis jeg kunne, havde jeg tildelt dig en pris i god forskningsformidling. Kan sådan noget formidles som en kommentar på bloggen? Helt seriøst, så tror jeg, at en del flere havde fundet fysiktimerne spændende med dig ved roret.
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:33
Det her er vist lidt for basic til at kunne gå under betegnelsen forskning, men ud over det: Kæmpe tak! Jeg er glad for, der er blevet taget SÅ godt imod det!
Nana Bech
torsdag 11. april, 2013 @ 20:31
Den gad jeg godt have haft i folkeskolen.. Og gymnasiet egentlig også :D. Ha. Nu håber jeg bare på, at jeg en eller anden dag får et trivial-spørgsmål om netop dette <3 .. Flere forklaringer på håbløs naturvidenskab, tak :D!
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:34
Det her blogindlæg har slået like-rekord, så jeg skal nok skrive flere lignende. Jeg synes det er vildt sjovt, men havde SLET ikke regnet med, andre end mig ville tænke sådan!
Marianne
torsdag 11. april, 2013 @ 20:33
Fantastisk illustration og tekst vedr. Ohms lov.
Havde jeg haft den, da jeg i tidernes morgen var til fysik eksamen på gymnasiet, var karakteren måske blevet lidt højere :D
Julie
torsdag 11. april, 2013 @ 20:44
Dine illustrationer er så skønne. For en biotek-gymnasieelev som mig er dine forklaringer (især dem om celler) virkelig en hjælp! Det er altid en glæde at besøge din blog :)
Melissa
torsdag 11. april, 2013 @ 20:54
TAK tak! Vi har lige haft om det i fysik. Og ærligt talt forstod jeg ikke en brik. Det her var lige hvad jeg manglede for at få det sidste på plads! Jeg håber dog stadig ikke at jeg kommer op i det til eksamenen! ;)
Alexandra
torsdag 11. april, 2013 @ 20:59
SERIØST du er sej! Havde du blot været min underviser dengang i folkeskolen ville jeg have forstået meget mere! :)
Julie
torsdag 11. april, 2013 @ 21:15
Ud over, at jeg nu pludselig synes fysik virker spændende :-) så er jeg også dybt imponeret over, hvor meget liv og udtryk du kan få ud af en tændstikmand!! Hold da op, det er godt gået :-)
Kirstine
torsdag 11. april, 2013 @ 21:31
åh gud hvor er det blæret! hvis dine forskerdrømme en gang skulle fejle, har du dig i det mindste en stensikker karriere inden for formidling af fysik! virkelig lav undervisningsmateriale – specielt her i lockouttiden, forældrene er generelt generøse når det kommer til deres børns uddannelse.
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:35
Haha, det kan da godt være, man skulle indføre det som en backup plan. Selvom jeg håber, det ikke bliver nødvendigt med den slags ;)
Anette
torsdag 11. april, 2013 @ 21:37
Hihi, gravhundeNadia er pænt nærrig, men så igen – jeg havde nok heller ikke givet alle mine dejlige penge til ham den fattige mand.. ;)
Men bortset fra det, så er tændstikmænd i bokse ret gode, og jeg føler at jeg forsår det meget bedre… lige bortset fra den aller første lyserøde kasse med formlen.. Godt jeg ikke skal være fysiker.
Måske det kan hjælpe mig i fysikspørgsmålene i QuizBattle :)
Josephine
fredag 12. april, 2013 @ 01:55
Hvor SMUKT! Hvor var “Fysik med gravhunde” henne, da jeg gik i skole og gymnasie og ikke fattede en bjælde. Oh, havde der blot dengang været en lille, tegnet vaps, der havde fortalt mig, hvad man forstod ved en joule, så var klappen ikke gået ned til årsprøve, hahahaha <3.
Du kan lave en hel bog med sådan nogle, den ville sælge, jeg ved det!
Knus
anne
fredag 12. april, 2013 @ 06:28
fantastisk – du er simpelthen nødt til at lave en fysikbog med tegninger, jeg er 100% sikker på at den kan sælges (jeg ville købe den til mine unger), og så kan det være at du bliver så rig at du kan undvære en 50er til ham den hjemløse :-)
Katrine
fredag 12. april, 2013 @ 07:14
Jeg håber virkelig du overvejer at arbejde med en eller anden gren af videnskabsformidling, når du er færdig med din ph.d.! :)
carina
fredag 12. april, 2013 @ 07:45
jeg forstår godt ohms lov, eller gjorde i hvert fald da jeg havde fysik i skolen for mange år siden. Din anden illustration er fantastisk, men jeg forstår ikke helt hvordan du havde tænkt dig at forklare det med den første, den forstyrrer mig på en eller anden måde. (men måske skulle gravhunden bare med)
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:35
Ja, de første tegninger var mest med for sjov :)
Signe Winther
fredag 12. april, 2013 @ 08:17
Du er sgu for sej!
Poul
fredag 12. april, 2013 @ 08:53
Det kan ikke siges tydeligere
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:36
Tak Polle – og du må jo vide det! Gætter på, du faktisk har en del bedre styr på det her end mig :)
Marina
fredag 12. april, 2013 @ 08:57
Du burde have et bi-job som illustratør!! (Eller hvad det nu så fint hedder)
– Gerne i folkeskolen, nu hvor de vil spare så meget, kan det jo være at de har overskud til en som dig ;) (ha-ha)
Love it.
Triaka
fredag 12. april, 2013 @ 09:28
Haha. Har brugt den til fysik-hjemmeundervisning her under lockouten.
Malene E. Hansen
fredag 12. april, 2013 @ 09:37
Hahaha, endnu et fantastisk indlæg spækket med læring og humor.. I LOVE IT!
Takker atter engang for dagens smil :-D
Kathrine
fredag 12. april, 2013 @ 11:31
Første gang EVER at jeg fatter fysik! Du er jo genial!
Frk. Vægt
fredag 12. april, 2013 @ 11:45
Det er helt igennem brilliant!
Linda
fredag 12. april, 2013 @ 12:26
Please bliv min fysiklærer med tilbagevirkende kraft!
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:38
Så snart en af mine kolleger har opfundet tidsmaskinen
Linda
tirsdag 16. april, 2013 @ 14:24
*like*
nannahh
fredag 12. april, 2013 @ 16:01
Ha ha
Jeg kom til at tænke på en tegneserieblog, hvor ham som har den, har tegnet plakater med: hvad semikolon er og lign. som han sælger pænt mange af ..også til lærere :-)
Det skal du gøre :-) måske mere i noget natur/tek.-afdelingen. Eller hvordan man takler hverdagslivet.
tjek evt the oatmeal ud (hvis du ikke kender ham) http://theoatmeal.com/
kh Nanna
Katrine
fredag 12. april, 2013 @ 18:05
Perfekt! Skal til at lave en fysikrapport om elektricitet ;) – Tror dog ikke din forklaring går helt i spænd med hvad jeg bør skrive, men du fik i det mindste mig til at forstå det! :D
Minikat
mandag 15. april, 2013 @ 10:31
Den her ryger helt klart op på opslagstavlen. Jeg fattede ikke fysik i folkeskolen (eller hvis jeg gjorde, er de ti hvert fald HELT væk nu), og arbejder nu omgivet af ingeniører…og strøm…og er nødt til at stille mange “dumme” spørgsmål til den ene gruppe om det andet emne…
Og jeg slutter mig til koret, Nadia, du bør helt klart arbejde med noget formidling af videnskabeligt materiale. Nuttede tegninger aside, så kan du virkelig visualisere og forklare på en god, enkel og virkningsfuld måde. Jeg tror vi er mange, der bare lærer bedre, når det både er sjovt og fantasifuldt (jeg fatter også selv kun de teorier og fakta, som jeg kan omsætte til tegninger).
Mvh
monika
Nadia
mandag 15. april, 2013 @ 21:40
Tusind tak Monika (og alle jer andre)
Jeg er fuldstændigt overvældet af, hvor godt det her blogindlæg er blevet modtaget. Det har været LÆNGE undervejs, men jeg har ventet med at udgive det, fordi jeg var sikker på, det ville kede jer ihjel. Min dømmekraft er tydeligvis elendig…
Charlotte
tirsdag 16. april, 2013 @ 11:56
Ihh, i dag fik jeg et spørgsmål i QuizBattle: “Hvilken måleened forbindes med George Ohm” – Og så vidste jeg at det rigtige svar var “elektrisk modstand”. Jeg svarer ellers ALTID forkert på fysikspørgsmålene!
Christel
onsdag 17. april, 2013 @ 16:00
Hold nu op, hvor er du sej!! Du burde helt seriøst udgive en bog, der med tegninger forklarer komplicerede ting – emnerne er vel nærmest uendelige :D Tak for et godt grin!
Thomas
onsdag 17. april, 2013 @ 21:42
Fantastisk!
Men det er nu altså U = I * R :)
(Eller hvis vi skal sådan helt perfide U = I * Z)
Nadia
torsdag 18. april, 2013 @ 09:16
Jeg ved det godt, men jeg var doven, og gad ikke lave tegningen om… Jeg er blevet hjernevasket af alle mine amerikanske lærerbøger.
Jeg har heller ikke anført enheden for modstand. Jeg tænkte, det blev lidt forvirrende. Men til de interesserede kan jeg fortælle, at det er Ω (ohm) :)
laura
torsdag 18. april, 2013 @ 16:07
Skriv (tegn) en fysikbog og du bliver en rig gravhund (som så lige må spænde hjelmen og dele lidt ud til de hjemløse).
Nadia
søndag 28. april, 2013 @ 20:14
Ha! Det tror jeg ikke, man bliver rig af :)
Måske en dag når jeg tegner lige en tand bedre.
visitsen
onsdag 24. april, 2013 @ 06:29
Kan kun tilsluttet mig det begejstrede publikum. Har en kontakt der arbejder med læring og han skal da helt klart her forbi og se … og ikke mindst høre alle de glade kommentarer
Nadia
søndag 28. april, 2013 @ 20:15
Dem er jeg også meget positivt overrasket over! Hvor er det fedt at se, folk tager så godt imod et blogindlæg der handler om fysik!
Line
torsdag 2. maj, 2013 @ 20:28
Du er simpelthen den sejeste tegner. Og nørd. Nogensinde. Punktum. Udråbstegn.
Anonym
fredag 14. april, 2017 @ 13:35
hvad bruger man ohms lov til i dagligdagen
Nadia
fredag 21. april, 2017 @ 19:53
Nu arbejder jeg jo som elektrofysiolog, så der går faktisk ikke én eneste dag hvor jeg bruger Ohms lov.
Jeg tror det er som med alt andet viden her i livet; hvis man ikke har den, så bruger man den ikke.